Centrum Zdislava

Postup při zavedení služby – jednání se zájemcem o službu

Jednání se zájemcem o službu je důležitou fází pro poskytování služby. Zájemce získá srozumitelné a jasné informace o službě, na jejichž základě se sám svobodně rozhodne, zda práce denní stacionář je služba, která plně odpovídá jeho potřebám a představám. Zároveň poskytovatel služby zjišťuje od zájemce jeho přání, cíle a potřeby a vyhodnocuje, zda je možné je zajistit v rámci služby denní stacionář.

Pokud si zájemce o službu podá do služby žádost, stává se z něho žadatel. Po přijetí žádosti do služby, následuje první jednání v domácnosti žadatele a poté dojde k jednání s žadatelem před uzavřením smlouvy. Výstupem jednání se žadatelem je uzavření smlouvy o poskytnutí sociální služby, pokud žadatel nebo poskytovatel z nějakého důvodu neodmítli smlouvu uzavřít. V průběhu celého jednání se žadatelem o službu je poskytováno základní sociální poradenství.

Postup jednání se zájemcem o službu – první kontakt

Cíl: Podání žádosti o přijetí do denního stacionáře včetně poskytnutí informací o sociálně službě.

Obsah:

  • základní informace o denním stacionáři, podmínkách a způsobech poskytování služby, okruhu osob (prohlídka zařízení),
  • informace o způsobu podání žádosti a předání formuláře žádosti,
  • vyplnění žádosti, popřípadě její kontrola

 Průběh: První kontakt může být realizován telefonicky, písemně či osobním setkáním. S žádostí o informace se může na denní stacionář obrátit kdokoliv (zájemce, opatrovník, zákonný zástupce, blízká osoba, sociální pracovník zdravotnického či sociálního zařízení, lékař apod.) Informace zpravidla podává sociální pracovník. Základní informace o denním stacionáři jsou zpravidla předávány v tomto rozsahu:

  • Druh poskytované služby
  • Poslání, cíle zařízení
  • Okruh osob, kterým je služba určena
  • Okamžitá kapacita služby
  • Podmínky poskytování služby (př. nutnost sjednat smlouvu, tvorba individuálních plánů, dodržování pravidel zařízení)
  • Nabídka poskytovaných služeb a způsob jejich poskytování
  • V případě zájmu zájemce může být realizována i prohlídka zařízení

Základní informace o denním stacionáři lze poskytovat nejen v rámci prvního kontaktu, ale je možné využít různé formy jejich zveřejnění, například prostřednictvím:

  • Informačních materiálů (letáků apod.) umístěných na veřejně dostupných místech,
  • Webových stránek Centra Zdislava, webových stránek Registru poskytovatelů sociálních služeb
  • Sociálních sítí
  • Veřejných prezentací (např. den otevřených dveří)
  • Článků či reportáží v novinách

Součástí této fáze je také zjišťování, zda zájemce spadá do cílové skupiny osob a poskytnutí základního sociálního poradenství – informace o dalších možných řešeních nepříznivé sociální situace (sociální služby: viz dokument Seznam kontaktů, zdravotní, příspěvky apod.). Po přijetí žádosti odpovědný pracovník zařízení zkontroluje, zda je žádost řádně vyplněna. V případě potřeby kontaktuje zájemce a požádá ho o doplnění žádosti a příloh.

 Jednání se žadatelem o službu

a) Přijetí žádosti

Cíl: provést evidenci přijaté a řádně vyplněné žádosti se všemi potřebnými přílohami.

Obsah:

  • zaevidování žádosti
  • informování žadatele (pokud neproběhlo v rámci prvního kontaktu) – základní informace o zařízení, podmínkách a způsobech poskytování služby, okruhu osob
  • (prohlídka zařízení) – viz. První kontakt

Průběh: Žádost může být do zařízení doručena osobně či poštou a je zaevidována. Na této fázi se podílí sociální pracovník. V případě osobního podání žádosti mohou nastat následující situace:

  • První kontakt neproběhl

Pak je s žadatelem či jinými osobami jednáno a jsou jim poskytnuty takové informace, jako v případě prvního kontaktu. Po přijetí žádosti odpovědný pracovník zařízení zkontroluje, zda je žádost řádně vyplněna. V případě potřeby kontaktuje zájemce a požádá ho o doplnění žádosti a příloh. Dále je postupováno, viz První kontakt proběhl.

  •  První kontakt proběhl

Pak je postup následující:

  • Evidence nové žádosti v Evidenci žadatelů o službu.
  • Dohodnutí termínu pro jednání se žadatelem o službu v jeho domácnosti: Probíhá telefonicky nebo emailem. Termín je stanoven obvykle do 1 měsíce od doručení žádosti.

b) Jednání se žadatelem o službu v jeho domácnosti

Cíl: Popsat nepříznivou sociální situaci žadatele a zjistit jeho přání a očekávání, zjistit, zda nenastaly důvody pro odmítnutí žadatele

Obsah:

  • Ověřování informací uvedených v žádosti.
  • Zjištění nepříznivé sociální situace.
  • Zjištění, zda služba žadateli vyhovuje s ohledem na jeho nepříznivou sociální situaci.
  • Zjištění, zda nejsou důvody odmítnutí žadatele, zjištění přání a očekávání žadatele.
  • Poskytnutí informací o zařízení, podmínkách a způsobech poskytování služby, okruhu osob, kterým je služba určena, o dalším průběhu jednání se žadatelem.
  • Poskytnutí informací o okamžité kapacitě služby.

Průběh: První jednání se žadatelem je prováděno dvěma pracovníky denního stacionáře (sociální pracovníci či vedoucí služby) v místě současného pobytu žadatele. V této fázi jsou ověřovány informace v žádosti, zjišťuje se a definuje nepříznivá sociální situace žadatele, zjišťuje se rozsah potřebné pomoci, očekávání žadatele a dosavadní řešení nepříznivé sociální situace. Tyto informace jsou nezbytné k posouzení, zda u žadatele nejsou důvody k odmítnutí uzavření smlouvy dle §91, odst.3 zákona č. 108/2006 Sb. Jednání se žadatelem v jeho domácnosti umožňuje také zjistit, zda klient patří do cílové skupiny denního stacionáře a zda projevy chování žadatele a míra jemu poskytnuté podpory a pomoci může být personálně a technicky zvládnuta s ohledem na okamžitou kapacitu služby.

Žadateli jsou poskytnuty informace o zařízení, podmínkách a způsobech poskytování služby, okruhu osob, kterým je služba poskytována. Zároveň je poskytnuto základní sociální poradenství, kdy je žadatel informován o dalších možnostech řešení jeho nepříznivé sociální situace (jiné zdravotní, sociální služby apod.). Pověřený pracovník při řešení nepříznivé sociální situace žadatele navrhuje žadateli řešení, která jsou v souladu se základními zásadami poskytování sociálních služeb (§2 zákona č.108/2006 Sb.), tzn. působí na žadatele aktivně, podporuje rozvoj jeho samostatnosti a posilují jeho sociální začleňování.

Do tohoto jednání se mohou na přání žadatele zapojit osoby blízké. V případě, že má žadatel opatrovníka či zákonného zástupce jsou jednání vždy přítomni.

V průběhu jednání se žadatelem před uzavřením smlouvy je nezbytné:

  • Vyplnění dokumentu Informace o žadateli o službu
  • Vyplnění dokumentu Dotazník zjišťování míry pomoci a podpory
  • Předat informace o denním stacionáři prostřednictvím brožury Informace o denním stacionáři pro zájemce o službu

c) Jednání se žadatelem o službu před uzavřením smlouvy

Cíl: Sjednat rozsah a průběh poskytování služby

Obsah:

  • Aktualizace nepříznivé sociální situace
  • Informace o zařízení, podmínkách a způsobech poskytování služby, okruh osob, kterým je služba určena – v případě, že neproběhlo první jednání se zájemcem o službu,
  • Informace o osobě klíčového pracovníka, o významu individuálního plánování, o právech a povinnostech v procesu plánování a jeho vyhodnocování.
  • Informace o pravidlech pro uzavření smlouvy a obsahu smlouvy, o způsobu a výši úhrady, o pravidlech zařízení, o povinnostech, které pro žadatele vyplývají ze smlouvy o poskytování sociální služby,
  • Sjednání rozsahu a průběhu poskytování sociální služby,
  • Předání vzoru smlouvy s nastaveným rozsahem služby.

Průběh: Jednání se žadatelem před uzavření smlouvy provádí zpravidla sociální pracovník či vedoucí služby, a to v místě poskytování služby, na adrese Radnická 350, Nové Město na Moravě 592 31. Během procesu jednání před uzavřením smlouvy sociální pracovník aktualizuje nepříznivou sociální situaci, zjišťuje rozsah a způsob poskytování péče, přání, potřeby a zvyklosti žadatele. Zároveň informuje i o pravidlech zařízení. Předává informace o termínu přijetí, o tom, co si sebou do denního stacionáře přinést apod. Do tohoto jednání se mohou na přání žadatele zapojit osoby blízké. V případě, že má žadatel opatrovníka či zákonného zástupce jsou jednání vždy přítomni.

Okamžitá kapacita služby

Při jednání se žadatelem o službu v domácnosti žadatele, je žadateli vysvětlena okamžitá kapacita služby. Žadatel vyslovuje svoji představu o dnech jeho docházky a poskytovatel na ni reaguje dle volné okamžité kapacity v denním stacionáři. Může se stát, že nebude žadateli vyhovovat nabídnutá okamžitá kapacita služby. V tomto případě se poskytovatel s žadatelem domluví, zda chce svoji žádost ponechat v Evidenci žadatelů o služby a v případě uvolnění kapacity v jeho požadovaných dnech ho bude poskytovatel kontaktovat, nebo zda bude žádost přesunuta do Evidence vyřazených a odmítnutých žádostí.

V případě, že si žadatel podává Žádost o přijetí do denního stacionáře Centrum Zdislava s tím, že bude chtít využívat službu až od určitého data (př. za dva měsíce) je vždy upozorněn na okamžitou kapacitu služby, která se může do doby jeho plánovaného data nástupu změnit.

Odmítnutí žadatele o službu

Cíl: Odmítnutí žádosti (uzavření smlouvy o poskytnutí sociální služby) v souladu se zákonem č.108/2006 Sb.

Obsah:

Poskytovatel sociálních služeb může odmítnout uzavření smlouvy o poskytnutí sociální služby (po posouzení nepříznivé sociální situace, na základě všech zjištěných informací a podkladů) pouze z důvodů uvedených v zákoně o sociálních službách § 91, odst. 3 písmena a,b,d:

a) neposkytuje sociální službu, o kterou žadatel žádá, a to i s ohledem na vymezení okruhu osob v registru poskytovatelů sociálních služeb

b) nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá

d) osobě, která žádá o poskytnutí sociální služby, vypověděl v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy jiný poskytovatel sociální služby

Průběh:

Na základě jednání se žadatelem o službu dojde k vyhodnocení, zda u žadatele existují důvody pro odmítnutí uzavření smlouvy. V případě, že o to žadatel požádá, je mu v souladu s §91, odst.7 vydáno písemné oznámení s uvedením důvodu odmítnutí uzavření smlouvy. Důvody pro odmítnutí je možné žadateli sdělit také osobně společně s poskytnutím informací o jiných dostupných veřejných službách, které by mu mohly pomoci.

Pokud je důvodem odmítnutí uzavření smlouvy výše uvedený bod a), d) je žádost žadatele založena do Evidence vyřazených a odmítnutých žádostí.

Pokud je důvodem odmítnutí uzavření smlouvy výše uvedený bod b) a žadatel si přeje žádost do služby ponechat, je žádost přesunuta do Evidence žadatelů o přijetí do Centra Zdislava. V případě volné kapacity je žadatel kontaktován za účelem možného zahájení procesu jednání se žadatelem o službu.

Rychlé kontakty

Centrum Zdislava
Radnická 350
Nové Město na Moravě
592 31

Bankovní spojení: KB Žďár nad Sázavou, č.ú. 215441751/0100

Ředitelka
Ing. Mgr. Hana Janů
janu.h@nss.nmnm.cz
mobil 603 486 167

Vedoucí služby
Miroslava Horváthová DiS.
horvathova.m@zdislava.nmnm.cz
mobil 774 615 194

Centrum Zdislava vzniklo roku 1992 z iniciativy manželů Marie a Stanislava Severových. Na začátku se na provozu podílela Diecézní charita Brno a město Nové Město na Moravě. Od roku 1995 Centrum Zdislava přešlo pod Město Nové Město na Moravě a stalo se příspěvkovou organizací, kterou je doposud.